Maguire Dibuang!!

Harry Maguire bersikeras telah memberikan Gareth Southgate versi sendiri dari apa yang sebenarnya berlaku di Mykonos yang telah menguasai halaman depan dan belakang pada harian antarabangsa sejak Jumaat lalu. Dan tidak ada keraguan bahawa dia sudah bersedia untuk bermain untuk England sebelum hukuman dijatuh atasnya.

Versi Maguire cukup bagus untuk Southgate, yang memasukkannya dalam skuadnya untuk menghadapi Iceland dan Denmark di Liga Bangsa-Bangsa UEFA. Kemudian datang pukul 5.15 petang dengan berita yang telah memberi masalah besar kepada negara dan kelab Maguire – dia telah didapati bersalah atas serangan dan percubaan untuk memberi rasuah kepada pegawai polis Hellenic.

Manchester United bergerak pantas untuk menunjukkan sokongan penuh atas pemerolehan 85 juta pound yang dibanggakan mereka, lelaki yang Ole Gunnar Solskjaer menjadikan kapten pada Januari. Keadilan perbicaraan itu dipersoalkan olih United, kerana pasukan undang-undang Maguire diberi sedikit masa untuk meneliti bukti.

Bos pasukan England, Gareth Southgate, setelah secara terbuka mempertahankan pemainnya walau pun tidak dapat mengekalkannya dalam skuadnya dan tidak mempunyai pilihan selain membuat pusingan U dan menarik Maguire dari XI pertama kebangsaan, dengan alasan kesannya terhadap persiapan mereka, yang telah terganggu teruk oleh wabak coronavirus yang memutarbelitkan kalendar bola sepak.

Tidak hairanlah ketika itu dia mengakui tergelak kecil ketika seorang wartawan mengucapkan selamat menyambut musim baru. Dia difahami tidak mahu isu Maguire mengganggu pemainnya ketika mereka bertemu minggu depan kerana semua mata akan tertuju pada Maguire ketika mereka bersiap untuk pertandingan Liga Bangsa-bangsa dan hal yang sama akan berlaku di United ketika dia kembali untuk latihan pra-musim. Sehingga rayuan didengar, keluaran Maguire dari skuad England itu akan berlaku sebagaimana mestinya.

Jelas bahawa keadaannya sekarang adalah risiko yang tinggi untuk Maguire. Walaupun pemain pertahanan termahal di dunia telah terbiasa dengan pemeriksaan awam dalam 12 bulan terakhir sejak kepergiannya dari Leicester City, dia pasti tidak mahu serangan yang diburuk, menentang penangkapan dan percubaan rasuah catat pada CVnya sebagai kapten United dan bintang England.

Maguire dengan tegas menyatakan bahawa dia, dan keluarganya, merasakan mangsa pada awal hari Jumaat kerana adiknya nampaknya menjadi sasaran lelaki dan bahkan ada tuduhan bahawa dia disuntik.

Maguire mempertahankan keluarganya lebih sejajar dengan sifat wataknya yang biasa diketahui oleh pengurusnya.

“Saya tidak mempunyai alasan untuk meragukan apa yang dia katakan,” kata Southgate.

“Anda tahu, dari segi watak orang, dia sangat luar biasa bagi kami dan saya rasa kenyataan bahawa Manchester United menjadikannya kapten mereka akan menonjolkannya dari sudut pandangan mereka juga. Saya pasti jika anda bercakap dengan mana-mana pengurus dan jurulatih yang pernah bekerjasama dengannya, dia senang bekerja dengannya.”

Menariknya, dan titik kilat yang menyakitkan, ini adalah pemain yang panggilan pertamanya ke England menyaksikannya tiba di St George’s Park dengan membawa begnya dalam beg sampah yang penuh dengan but dan kotak kotor. Nampaknya pemain pertahanan termahal dalam bola sepak dunia tiba di Old Trafford dengan tanpa kesepakatan komersial untuk but, akhirnya mendaftar dengan Puma dalam satu-satunya perjanjian komersialnya yang signifikan, walaupun ada tawaran untuknya mempromosikan jenama.

Secara semula jadi, kebolehpasarannya meningkat ketika dia dijadikan kapten, lebih awal dari yang diharapkan, ketika Ashley Young berangkat ke Inter Milan pada bulan Januari. Daya tariknya nampaknya lebih berdasarkan pada prinsip dan bukannya imej.

“Dia jelas telah mengalami penderitaan seperti anggota partinya yang lain,” kata Southgate, sebelum keputusan tersebut.

“Fikiran dan perasaannya yang sebenarnya memusatkan perhatian kepada rakan-rakannya sama berada di Mykonos dan beberapa hal yang mereka alami daripada dirinya sendiri. Adalah adil untuk mengatakan bahawa saya sangat mempercayai dia tetapi saya fikir adalah adil untuk melakukan itu baik dari segi hubungan saya dengannya dan apa yang telah dia berikan kepada pasukan.”

Sudah menjadi musim yang sibuk bagi Maguire dengan hampir tidak ada waktu. Dia telah memulakan setiap perlawanan kempen Liga Perdana dan secara keseluruhannya bermain 5,412 minit dalam 60 perlawanan untuk kelab dan negara, jumlah tertinggi untuk pemain di dunia. Walaupun jadual pembunuhan itu, dia masih mahu keluar dari Southgate, walaupun dia bermain di separuh akhir Liga Europa kurang dari dua minggu yang lalu.

Perasaan umum adalah bahawa bola sepak akan menjadi kelegaan selamat dari sirkus Mykonos untuk Harry tetapi keputusannya bermaksud itu tidak mungkin dilakukan. Namun, peninggalannya dari pasukan kebangsaan buat masa ini nampaknya lebih sementara daripada untuk selamanya, sementara menunggu rayuannya ke sistem keadilan hukum negara Greece. Bagi Southgate, misi utamanya adalah memastikan tumpuannya adalah untuk menang dalam perlawanan pertama mereka dalam 10 bulan.

“Saya tidak dapat memilih pasukan untuk menang berdasarkan XI yang berkelakuan terbaik. Itu tidak realistik, “kata Southgate.

“Sekiranya anda melihat beberapa pesaing terhebat di dunia dan pemenang dalam setiap sukan, mereka tidak selalu mudah dikendalikan dan mereka tidak sempurna. Dan tidak ada antara kita. Tugas saya adalah memilih pasukan England untuk menang seperti yang saya katakan sebelumnya. Saya harus mengimbangkan apa yang ada pada garis itu.”

Sumber : https://football-tribe.com/malaysia/2020/08/26/maguire-dibuang/