Safawi “over” raikan gol penalti

Kuala Lumpur: Gara-gara terlalu ‘over’ meraikan gol penalti seolah-olah menyindir pengkritiknya hingga menimbulkan rasa tidak puas hati peminat bola sepak tanah air, tonggak Harimau Malaya Safawi Rasid akhirnya tampil memohon maaf di atas perbuatannya itu.

Safawi yang juga pemain sayap Johor Darul Ta’zim (JDT) tampil memohon maaf menerusi laman instagramnya selepas menyedari tindakan terbabit mengguris dan menyinggung perasaan penyokong bola sepak tanah air.

“Terima kasih kepada penyokong dan penonton yang selalu ada di belakang kami (Harimau Malaya), saya minta maaf atas celebration (meraikan gol) yang tidak menyenangkan itu, perkara tersebut tidak akan berulang lagi. Maaf sekali lagi,” katanya.

Terdahulu, pemain paling bernilai 2018 dan 2019 itu berjaya menyumbat gol menerusi sepakan penalti pada minit ke-55 sekali gus berjaya menundukkan Thailand 1-0 untuk berada di kedudukan ketiga Kumpulan G saingan Kelayakan Piala Dunia 2022/ Piala Asia 2023.

Namun, tindakannya meraikan gol dengan menyuruh ‘keyboard warrior’ atau penyokong yang mengkritiknya supaya menutup mulut mengundang rasa tidak puas hati pelbagai pihak.

Dia juga turut dilihat menjerit tanda puas disusuli aksi melompat tinggi ke udara dan berlaga dada dengan Giulherme De Paula yang dilihat agak keterlaluan.

Malah, jaringan itu yang berpunca daripada sepakan penalti dianggap oleh pemerhati bola sepak tidak memberi sebarang erti atau membuktikan pemain berasal dari Dungun, Terengganu itu berada pada tahap terbaik.

Mengikut rekod, prestasi Safawi pada baki perlawanan kempen kelayakan Piala Dunia 2022/ Piala Asia 2023 dilihat tenggelam hingga dia gagal untuk beraksi 90 minit apabila diturunkan pengendali Harimau Malaya Tan Cheng Hoe.

Sumber : HM